20 нечаканых фактаў пра Францішка Аляхновіча

Менавіта Францішак Аляхновіч увёў у нашу драматургію вобраз жанчыны-вамп. Менавіта ён першы ў сваіх п’есах пачаў пазбягаць адраджэнскай дыдактыкі, а проста ствараў па-эстэцку яркія, займальныя і зразумелыя самаму рознаму люду творы. У адрозненне ад многіх з нас, ён ніколі не рабіў з сябе ахвяру, не насіў маскі «барацьбіта». Ува ўсіх сваіх творах ён заўсёды заставаўся надзвычай шчыры, унутрана-свабодны, і, што найважнейшае, самаіранічны! Піша svaboda.org.

1e9807ad_1b95_4bad_9f3a_405777b0f073_cx0_cy17_cw0_w1023_r1_s.jpg


1. Спалучаў неспалучальнае

Быў стваральнікам беларускай гарадской драматургіі, пачынальнікам айчыннага тэатразнаўства і кабарэ, адным з самых яркіх артыстаў і рэжысёраў свайго часу, рэдактарам, мастаком, рэстаранным куплетыстам, кантралёрам электрычных лічыльнікаў, пажарнікам, карыкатурыстам.

2. Быў выкінуты з гімназіі за кепскія адзнакі

«Сыпаліся „двойкі“ і „едзініцы“, запісвалі мяне ў „штрафны журнал“ за „ўпартае невыкананне лекцыяў“ — і, урэшце, праседзеўшы па 2 гады ў чацьвёртым і пятым класах, я быў выкінуты з гімназіі за дрэнныя „ўспехі“».

3. Замест вучобы прападаў на кірмашовых прадстаўленнях:

«​Быўшы гімназістам, я любіў заглядваць у кірмашовыя буды, дзівіцца на „жанчыну без тулава“, хадзіць у паноптыкум васковых фігураў»​.

4. Часта сварыўся з бацькам Каралем

Бацька, тэатральны скрыпач, хацеў, каб сын плюнуў на тэатр і заняўся нармальнай прыбытковай работай.

5. Яго рэжысёрскі дэбют — спектакаль „Па рэвізіі“

Спектакаль быў сыграны ў 1910-м годзе на 1-й беларускай вечарынцы.

6. Быў вялікім прыхільнікам Напалеона:

Бо ён "...нёс волю падняволеным і з мячом у руцэ нёс з Захаду на Усход вялікія здабычы Рэвалюцыі“.

7. Крытычна ставіўся да п’есы Янкі Купалы „Паўлінка“

„Паўлінка“... не ёсць скончаны з мастацкага боку драматычны твор. Псыхалогія дзейных асобаў закранута толькі зверху, драматычная інтрыга вельмі прасьценькая, палажэнні не зусім кансеквентна адно з аднаго выплываюць, а развязка нейкая няўдалая».

Момант са спектаклю "Паўлінка"

Момант са спектаклю "Паўлінка"



8. Марыў, каб беларускі тэатр як найхутчэй пазбавіўся абручоў правінцыйнасці ды ўвайшоў у агульнаеўрапейскі кантэкст

«...рэпертуар наш яшчэ небагаты ў параўнанні з тым, што маюць народы са старэйшай культурай. Беларускі актор яшчэ чакае сваіх Ібсэнаў, Гаўптманаў, Андрэевых, Пшыбышэўскіх... Беларуская сцэна яшчэ чакае сваіх Какленаў, Дузэ, Варламавых... Ці дачакаюцца? Ці хутка?»

9. Шмат пісаў у турме

Пад час першай адседкі (год у царскай турме) — пачаў пісаць унікальныя для беларускай драматургіі гарадскія п’есы. Пасля сямі год зняволення на Салаўках — выдаў першыя ў свеце ўспаміны пра сталінскія лагеры.

10. У 1917-м годзе ад голаду і хваробаў памірае яго дачка.

11. Меў безьліч раманаў

Быў тройчы жанаты. Любіў багемна-рэстараннае жыццё, што вельмі абурала Зоську Верас:
«Я Ф. Аляхновіча... асабіста ведала... Я да гэтага знаёмства... не імкнулася, бо Ф. Аляхновіч — піў... і з п’яніцамі сябраваў...»

Зоська Верас

Зоська Верас



12. Быў па натуры эгацэнтрыкам

Не змог супольна працаваць з кіраўніком Беларускага Дзяржаўнага Тэатра Фларыянам Ждановічам:
«Лічу патрэбным не адкладаючы распусціць труппу „Бел. Дзерж. Т.“, паручыць мне сарганізаваць труппу „Бел. Нар. Тэатру“ і апавесціць аб гэтым у мейсцовых газетах».

13. Ратаваў Максіма Гарэцкага

Гэта адбылося пад час нечаканага налёту на Вільню польскіх легіянераў:
«...без особо настойчивой просьбы /.../, с безусловно большим риском для себя, без преувеличений — под пулями, тащил корзинку и вел /.../ нас из гостиницы „Бристоль“ на Георгиевском пр., к себе на квартиру на Мостовой улице /.../ ».

​14. Яго раздражняла эстэтыка спектакляў БДТ-1 (будучага Купалаўскага тэатру):

«...Злавала /.../, што сяляне з 1863 года гаварылі моваю сучасных камсамольцаў, гадка /.../ рабілася, калі аднаго з герояў пьесы „Каваль-ваявода“, пабітага, пераможанага, вешалі на сцэне, закідаючы яму вяроўку на шыю...»

15. Максім Гарэцкі змагаўся за вызваленне Аляхновіча з «кіпцюроў ГПУ»

«...во имя чести человека, писателя, артиста... во имя белорусской литературы и театра, из внимания советской Власти к престарелой матери, к маленьким детям, — это дело нужно еще раз тщательно пересмотреть...»

16. У лагеры валіў лес, працаваў вартаўніком у музеі, суфлёрам у тэатры

Напрыканцы зняволення становіцца загадчыкам Выяўленчага аддзелу. Мае асобную кватэрку, свайго днявальнага (башкірскага паэта), што прыбіраў памяшканне. Пад Яго загадам быў мастак (які маляваў партрэты правадыроў).

e4e133f2_c8c1_4ae2_b6e2_7f7f1854e25d_w650_r0_s.jpg


17. Многія беларусы не верылі яго ўспамінам пра ГПУ

Максім Танк пісаў:
«Сваткаўская паліцыя распаўсюджвала ўспаміны Ф. Аляхновіча аб Салаўках. Хлопцы смяюцца, што аўтар змясьціў у гэтай кнізе дзве фатаграфіі — адна салавецкая, другая віленская — і што на першай ён куды лепш выглядае. Кнігу хутка, нават не дачытаўшы, скурылі нашы заядлыя курцы».

18. Падчас Другой сусветнай вайны ўдзельнічаў у Беларускай незалежніцкай партыі

Пад час Другой сусветнай вайны вядзе палітычную дзейнасць як кіраўнік Віленскага камітэта Беларускай незалежніцкай партыі, сябры якой выступалі супраць бальшавікоў і нямецкіх акупантаў.

Францішак Аляхновіч

Францішак Аляхновіч



19. Яго апошняя творчая задумка перад смерцю была:

«...напісаць п’есу аб ролі моладзі у надбудове краю».

20. Меў грандыёзнае пахаванне

«...стройнымі чацьвёркамі ішла моладзь з усіх віленскіх беларускіх школаў; за школамі аркестры, за імі духавенства, за якім чатыры кані цягнулі абвіты беларускімі нацыянальнымі сьцягамі караван. За караванам пасоўвалася мора народу, які прыйшоў ушанаваць Францішка Аляхновіча. Гэта былі у поўным значэньні гэтага слова грандыёзныя паховіны беларускага патрыёты...».

3d427e91_b742_4094_9f5c_399ba7e92df8_w650_r0_s.jpg


Васіль Дранько-Майсюк для Радыё Свабода